Co charakteryzuje zespół X (inna nazwa zespołu metabolicznego)? Jakie są przyczyny zespołu metabolicznego? Duży przyrost tkanki tłuszczowej w okolicy obwodu pasa, to zdecydowanie czynnik wyróżniający. „Piwny brzuch” jak to się zwykło mówić, może być zwiastunem tej jakże niebezpiecznej choroby.  Znasz go z własnego doświadczenia? Jeśli tak, to z uwagą przeczytaj poniższy artykuł gdyż zespół metaboliczny to poważne zaburzenie które prowadzi do rozwoju cukrzycy oraz zdarzeń sercowo – naczyniowych, może prowadzić również do zgonu.

 

Najważniejsze przyczyny zespołu metabolicznego:

Siedzący tryb życia, jedzenie dużej ilości niewysokojakościowych produktów spożywczych (np. fast foody, żywność wysoko przetworzona) bogatych w tłuszcze typu trans, ale także, niestety,  predyspozycje genetyczne przyczyniają się do wystąpienia tej dolegliwości, a z zasadzie zbioru czynników na niego się składających, gdyż zespół X, to grupa schorzeń, a nie jedna konkretne dolegliwość czy choroba.

Rozpoznanie zespołu metabolicznego następuje poprzez stwierdzenie wystąpienia jednego bądź kilku z poniższych faktów:

  • obwód w pasie powyżej; 88 cm (u kobiet); 102 cm (u mężczyzn),
  • cukrzyca typu 2, poziomy Twojego cukru we krwi na czczo to 100mg/dl lub więcej,
  • masz wysoki poziom triglicerydów we krwi ( 150 mg/dl),
  • stężenie HDL we krwi wynosi odpowiednio – kobiety – mniej niż 50 mg/dl, mężczyźni mniej niż 40 mg/dl,
  • masz ciśnienie tętnicze równe bądź wyższe niż 130/85 mm Hg,
  • masz miażdżycę

Przyczyny zespołu metabolicznego leżą u podstaw walki z tą dolegliwością.  Zespół metaboliczny może powodować uszkodzenia narządów wewnętrznych, w znacznym stopniu to schorzenie do tego predysponuje, a zwłaszcza do: przerostu lewej komory serca, nasila stan prozakrzepowy, co zwiększa ryzyko wystąpienia zakrzepicy żylnej a także zatorowości płucnej oraz do wystąpienia tzw. naglego zgonu sercowego.

Nie warto bagatelizować tej choroby cywilizacyjnej gdyż jej konsekwencje dotyczą zagrożeniu życia. Co robić gdy dowiemy się iż cierpimy na zespół X?

Po pierwsze musimy bezwzględnie dążyć do zmniejszenia masy ciała o 7-10% jak najszybciej od stwierdzenia choroby – w tym przypadku podstawą jest odpowiednia dieta. Kolejną, związaną z powyższym kwestią jest zmniejszenie przyjmowanej w pożywieniu ilości kalorii, czyli mówiąc obrazowo musimy jeść nie tylko produkty odpowiedniego rodzaju i jakości, ale też po prostu jeść mniej niż dotychczas.

zespół metaboliczny przyczyny i objawy

Drugą, niezmiernie ważną kwestią jest zmiana stylu życia, a w szczególności wprowadzenia do swojej codzienności (na stałe) aktywności fizycznej. Musi to być sport o umiarkowanej intensywności, trwający minimum 30 minut dziennie, tak by zapewnić sobie zużycie > 200 kcal/dzień.

 

Ogólne zalecenia żywieniowe dla osób z zespołem metabolicznym:

  • bezwzględne zmniejszenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych (elementy mięsa bogate w tłuszcz jak np. skóra na drobiu, boczek, słonina, wszelkie wyroby mięsne – kotlety, kiełbasy, a także nabiał – tłuste mleka i śmietany, pełnotłuste wyroby jak np. różnego typu sery oraz ciastka, ciasteczka, produkty utwardzane tłuszczem palmowym lub kokosowym).
  • całkowite zmniejszenie spożycia izomerów trans (w wielkim skrócie: izomery trans powstają w trakcie procesów technologicznych, a także gdy wielokrotnie i długo smażymy, można je znaleźć w margarynie i wyrobach cukierniczych, batonach, „gotowych” przekąskach). Mogą być przyczyną huśtawki hormonalnej, zaburzać produkcję plemników.
  • komponując posiłek trzeba mieć na uwadze jego kaloryczność – dla kobiet zaleca się dostarczenie organizmowi około 1000-1200 kcal/dzień, dla mężczyzn 1400-1600 kcal/dzień
  • zawartość białka w diecie powinna wynosić około 15% wartości energetycznej a jego źródłem powinny być:
    chude mięso, chude wędliny (wskazany jest drób), ryby (najlepiej morskie), a także rośliny strączkowe.
  • zawartość tłuszczu 35% wartości energetycznej – a jego źródłem powinny być tłuszcze pochodzenia roślinnego jak np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, a także olej lniany, czy też olej z pestek winogron, orzechy, nasiona, pestki
  • węglowodany złożone około – 60% wartości energetycznej- najlepsze źródło: pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce (w bardzo ograniczonej ilości i nie wszystkie)
  • ograniczenie spożycia cukru, soli i alkoholu!
  • zaleca się spożywanie steroli, stanoli i błonnika rozpuszczalnego.

 

Rady praktyczne:

-> zamiast smażenia -> duszenie, gotowanie, gotowanie na na parze, przyrządzanie dań w mikrofali lub ewentualne grillowanie lub smażenie z niewielką ilością oleju roślinnego,

-> potrawy w wersji bez sosów, zabielaczy, zagęstników, panierek, innych dodatków,

-> porcje mniejsze, ale spożywane częściej,

-> sałatki lub surówki bez cukru, bez śmietany, majonezu.

Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.