Czy zastanawialiście się jakie znaczenie ma w naszym życiu popcorn?

Pierwsza randka. Bilety do kina, symboliczny kwiatek, drżące dłonie i małe coś niecoś w postaci torebki z popcornem. Właściwie to chyba już popkornem bo kinowa przekąska przyjęła się u nas i na stałe zagościła w naszym języku. Zapach świeżego popcornu jest znakiem rozpoznawczym w dużych multipleksach kinowych, a także małych lokalnych sal. Wszędzie są stoiska z popcornem. Na plaży, w cyrku, na stadionie, podczas pikniku. Przynieśliśmy zwyczaj podjadania popcornu do naszych domów. Serwujemy popcorn na wieczorze telewizyjnym, meczy, spotkaniu znajomych. Popcorn zastąpił słynne paluszki, czy krakersy.

Czy jest to zdrowe? Jak się to ma do zakazanej drożdżówki czy kremówki?

Popcorn to nic innego jak wyprażana w wysokiej temperaturze specjalna odmiana kukurydzy. Są trzy podstawowe rodzaje kukurydzy: cukrowa świetnie nadająca się między innymi do produkcji kukurydzy konserwowej, pastewna (dla zwierząt) oraz zbożowa z której robimy mąkę i kaszę. Popcorn można zrobić z każdego rodzaju kukurydzy, ale najlepszą odmianą są ziarna grupy „Butterfly” zwłaszcza kukurydza Premium POP. Ta kukurydza charakteryzuje się dobrą ekspansją ziarna. Podczas prażenia powstaje tak zwany popcorn motylek.

 

 

Powstawanie popcornu z nasion kukurydzy odkryto co najmniej 6,5 tyś lat temu. Tak przynajmniej wynika z wykopalisk prowadzonych na terenach Meksyku i Peru.

Są różne rodzaje prażenia kukurydzy. Włókna celulozowe „spakowane” w łupinkach nasion przebijają otoczkę i „wybuchają” na skutek ciśnienia, które powstaje na skutek prażenia kukurydzy w temperaturze około 190 stopni Celsjusza. Możemy to zrobić w garnku, na ognisku, w mikrofalówce, czy w specjalnych maszynkach do robienia popcornu na ogrzane powietrze, czy specjalne lampy grzewcze.

Sposób przygotowania popcornu nie jest bez znaczenia. Popcorn z mikrofalówki, czy w garnku jest ogrzewany w „towarzystwie” tłuszczów i różnego rodzaju dodatków nie dla każdego zdrowych i wskazanych, a z pewnością bardzo kalorycznych. Jest znaczna różnica wartości kalorycznych popcornu w zależności od sposobu przygotowania. Szklanka popcornu z tłuszczem z mikrofalówki ma co najmniej 40 kcal. Z maszynki do popcornu ma 30 kcal.

Ponieważ zależy nam na zdrowiu polecamy popcorn beztłuszczowy i bez przypraw, z samego ziarna który otrzymujemy przy pomocy ogrzewania go jedynie powietrzem lub specjalnymi lampami grzewczymi.

 

 

Ziarna kukurydzy to źródło witamin i składników odżywczych. Witamina C, A D, L oraz witaminy z grupy B, kwas foliowy, niacyna. W 70 procentach zawiera węglowodany, 15 % białka a tylko 8% tłuszcze. W kukurydzy znajdziemy również wapń, selen, cynk, potas, żelazo, miedź oraz fosfor i jod. Swój żółty kolor zawdzięcza karotenoidom, takim jak zeaksantyna i luteina.

Kukurydza dostarcza nam sporo kalorii. W 100 g kukurydzy jest 110 kcal. Dzięki temu w USA od XIX wieku kukurydza jest najczęściej używanym produktem śniadaniowym dla dzieci. Brak zawartości glutenu jest najlepszą rekomendacją by stosować go również w różnego rodzaju dietach. Zawartość witaminy E i beta-karotenu był wskazówką by stosować kukurydzę w dietach zapewniających poprawę wyglądu skóry.

Przeciwutleniacze, takie jak zeaksantyna i luteina dobrze wpływają na wzrok. Dieta kukurydziana dobrze wpływa na zdrowie kobiet w ciąży, zwłaszcza na rozwój płodu.

 

 

U osób starszych kukurydza może poprawić pracę nerek i wątroby. Kukurydza pomaga usuwać z organizmu złogi nagromadzonego cholesterolu, a wywar z ziaren kukurydzy rozwiązuje problemy związane z układem moczowym i w częstym występowaniem zapalenia pęcherza moczowego.

Powyższe dane dotyczą kukurydzy. A jak wygląda na tym tle popcorn?

Szklanka popcornu waży ok. 8 g z tego 1 g białka i 1 g błonnika. Reszta to węglowodany.

 

Co zawiera popkorn? Wygląda to tak:

Węglowodany GDA %
Ogółem 6.232 g 2%
Błonnik 1.16 g 5% Reguluje pracę jelit, stabilizuje poziom glukozy we krwi, sprzyja uczuciu sytości.
Cukry 0.0696 g
Skrobia 4.352 g Cukier złożony, wykorzystywany do procesów energetycznych w organizmie.
Fruktoza 0.0056 g Cukier występujący naturalnie w owocach, warzywach i miodzie, nadaje im słodki smak.
Sacharoza 0.0576 g Cukier prosty pozyskiwany z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych- jest to produkt wysoce przetworzony używany do słodzenia żywności
Witaminy GDA %
Witamina A 0.8 µg 0% Zapewnia zdrowie skóry, wzmacnia wzrok i układ odpornościowy, reguluje procesy tworzenia nowych komórek.
Witamina E 0.0232 mg 0% Neutralizuje działanie wolnych rodników, wzmacnia układ odpornościowy, obniża poziom złego cholesterolu.
Witamina K 0.096 µg 0% Reguluje proces krzepnięcia krwi.
Tiamina (wit. B1) 0.008 mg 1% Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów w energię, wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego.
Ryboflawina (wit. B2) 0.0064 mg 0% Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów w energię, poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci.
Niacyna (wit. B3) 0.1848 mg 1% Reguluje poziom cholesterolu i cukru we krwi, poprawia ukrwienie skóry, wpływa pozytywnie na układ nerwowy.
Witamina B6 0.0128 mg 1% Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, bierze udział w metabolizmie białek i procesie spalania tłuszczy.
Minerały GDA %
Sód 0.64 mg 0% Reguluje gospodarkę wodną w organizmie, bierze udział w skurczach mięśni, podnosi ciśnienie krwi.
Potas 26.32 mg 1% Utrzymuje równowagę elektrolitową organizmu, wspomaga trawienie, bierze udział w skurczach mięśni.
Wapń 0.56 mg 0% Wchodzi w skład kości i zębów, bierze udział w skurczu mięśni i krzepnięciu krwi.
Żelazo 0.2552 mg 1% Składnik hemoglobiny, uczestniczy w transporcie tlenu do mięśni.
Magnez 11.52 mg 3% Wspomaga trawienie białek, tłuszczy i węglowodanów, wpływa korzystnie na układ nerwowy oraz krzepliwość krwi, wzmacnia układ odpornościowy.
Fosfor 28.64 mg 3% Wchodzi w skład błon komórkowych, a także kości i zębów, wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego i krwionośnego.
Mangan 0.0888 mg 4% Bierze udział w spalaniu tłuszczy i metabolizmie glukozy, wspomaga prawidłowe funkcje układu nerwowego.
Miedź 0.0208 mg 1% Wspomaga wchłanianie żelaza, bierze udział w wytwarzaniu kolagenu.
Cynk 0.2464 mg 2% Wspomaga przemianę materii, poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci.

Źródło danych: https://kalkulatorkalorii.net

 

 

Popcorn przygotowany na sucho, bez tłuszczu można jeść bez brudzenia rąk. Zarówno podczas oglądania telewizji, czy pracując na komputerze. Nie trzeba go nawet solić. Przepisy na przekąski z popcornu zazwyczaj nie są godne polecenia. Dodatek masła orzechowego, czekolady czy parmezanu zabija ideę przekąski dietetycznej. Można go jedynie stosować jako dodatek do zup warzywnych, czy serowych zamiast makaronu czy kaszy. Czasem dodaję popcorn do sałatki z rzepy. Składniki: rzepa, chrzan tarty, odrobina imbiru, kapary, jogurt gęsty 0%. Taka sałatka to wspaniały dodatek do ryb wędzonych.

Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

2 komentarze

Ewulka

Hej, super artykuł, lecz mam pewne pytanie dodatkowe. Co sądzisz o takich wolnostojących automatach do robienia popcornu za pomocą gorącego powietrza? … Mało kto o nich mówi, ale wpadły mi w oku. Bo niby, w teorii, popcorn powinien być zdrowy, tak? Masz jakieś doświadczenia z takim gadżetem, mozesz doradzić, czy warto kupić? Dzięki 🙂

Reply
Admin

Takie urządzenia się sprawdzają, bo pozwalają przygotować popcorn „na sucho”, bez tłuszczu. Sami używamy i polecamy takie rozwiązanie.

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.