Zdrowe przekąski zawsze pod ręką

Czasem ochota na coś  „na ząb” dopada nas niespodziewanie. Mimo regularnych posiłków, racjonalnych porcji, przestrzegania reguł ustalonej diety. Najgorsze co w tej sytuacji możemy zrobić, to sięgnąć po gotowy substytut w postaci wszelkiej maści wafelków, czipsów, jednym słowem – „zapychaczy” rodem ze sklepowej półki. Wszyscy jednak doskonale wiemy, jak to wygląda. Rzadko jest czas na przygotowanie super zdrowych fit przekąsek, raczej chcemy coś „na szybko”, coś żeby zaspokoić chwilową zachciankę. Wychodzimy naprzeciw temu oczekiwaniu, bo istnieją oczywiście zarówno łatwe jak i szybkie opcje, które są również zdrowe. Kompromis dla każdego. Oto nasz top 5:

 

Orzechowy hummus

Tak naprawdę odkryty zupełnie przypadkowo. I przygotowany na zasadzie „ciekawe co z tego wyjdzie”. I wyszło coś całkiem smacznego i pożywnego. Idealne, bo mega szybkie w przygotowaniu: 2 opakowania prażonych niesolonych orzeszków ziemnych (po 150 g), 1 łyżeczka oleju rzepakowego, opcjonalnie – papryka wędzona do smaku (szczypta). Miksujemy do gładkości w blenderze. Czasem trzeba podlać minimalną ilością wody, gdy orzeszki za bardzo przykleją się do ostrza blendera lub do jego ścianek.

 

Idealny dodatek do takiego orzechowego hummusu? Warzywne słupki marchewki, selera lub plasterki jabłka. Jak je przygotować? Po prostu pokrój 4 paluszki selera i 2 marchewki w pałki, lub/i 2 jabłka w plasterki (aby nie brązowiały warto je pokropić sokiem z cytryny).

 

Płatki owsiane z cynamonem i jabłkiem

Wymieszaj 200 g płatków owsianych z ½ łyżeczki mielonego cynamonu w dużej misce. Dodaj 500 ml soku jabłkowego i 4 starte jabłka, można dodać jakieś inne ulubione owoce: jagody lub maliny (również mrożone). Sprawdzą się też  dodatki w postaci: orzechów, wiórek kokosowych, migdałów. Jednym słowem wszystko co jest pod ręką.  Smakuje doskonale na zimno lub na ciepło, można włożyć do lodówki na noc i zjeść następnego dnia na śniadanie.

 

zdrowe przekąski - jabłko z cynamonem

 

Fasolowo – ciecierzycowy dip

Odcedź i przepłucz puszkę 400 g fasoli  i puszkę 400 g ciecierzycy. Umieść 200 g fasoli i 200 g ciecierzycy w robocie kuchennym lub blenderze razem z sokiem z 2 cytryn, 2 zmiażdżonymi ząbkami czosnku, 2 łyżeczkami mielonego kminku i 100 ml jogurtu greckiego, a następnie zblenduj na gładka masę. Następnie dodaj resztę fasoli i ciecierzycy i blenduj pulsacyjnie, krótko, tak, aby uzyskać gruby dip. Dodaj pieprz i sól oraz ulubione przyprawy, a następnie posyp prażonymi pestkami dyni lub słonecznika.  Wyśmienicie komponuje się z słupkami warzywnymi lub z chrupkim pieczywem. (Poznaj nasz inny przepis na pastę z cieciorki).

 

zdrowe przekąski - fasolowy dip

 

Suszone owoce na ciepło

Chyba każdy w szafce kuchennej ma suszone owoce takie jak – morele,  śliwki czy rodzynki? Idealna przekąska na szybko? Włóż 500 g różnych suszonych owoców, 200 ml świeżego soku np. pomarańczowego (jednak tą pozycję można pominąć), pół laski cynamonu lub łyżeczkę tego mielonego, 6 goździków i 6 ziarenek pieprzu do miski, a następnie do kuchenki mikrofalowej. Podgrzewaj w mikrofalówce na wysokim poziomie podgrzewania, przez 3 do 5 minut, od czasu do czasu mieszaj owoce, aż owoce staną się pulchne. Pozostaw do ostygnięcia. Podawaj z jogurtem i/lub np. łyżeczką miodu.

 

zdrowe przekązki - suszone owoce na ciepło

 

Mrożony jogurt

Mrożony jogurt cieszy się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych. Przepis na mrożony jogurt opracowano w latach 70 właśnie w USA. W Europie te słodkie desery dopiero zdobywają uznanie. W Polsce są one jeszcze mało znane, a szkoda.  Mrożone jogurty niewiele mają wspólnego z lodami. Są, jak sama nazwa wskazuje,  zimne, o kremowej konsystencji – na tym jednak podobieństwa się kończą. Dlaczego? Jogurty są beztłuszczowe, niskokaloryczne, zawierają także probiotyki i pożyteczne dla naszego układu trawiennego bakterie. (Przeczytaj koniecznie nasze kompendium wiedzy na temat jogurtów naturalnych).

zdowe przekąski - mrożony jogurt

 

Dodaj swoje ulubione owoce do robota kuchennego lub miksera (najlepiej kielichowego), miksuj, aż owoce będą gładkie. Wstaw do zamrażarki.  Domowy mrożony jogurt może być wykonany z dowolnego jogurtu. My rekomendujemy jogurt grecki, ponieważ ma więcej białka, ale może to być dowolny jogurt naturalny. Warto do jogurtu naturalnego dodać miód. Dlaczego? Cukier w postaci płynnej jaką jest miód zatrzymuje kryształy lodu, a to sprawia że jogurt jest kremowy i gładki. W przypadku przepisów na bezmleczne lub wegańskie domowe mrożone jogurty (lub dla osób, które nie mogą spożywać cukrów) proponujemy zamianę miodu na syrop z agawy. Można też użyć bezmlecznego jogurtu, takiego jak np. jogurt kokosowy. Za pomocą prostej bazy na jogurt naturalny (jogurt + miód) możesz stworzyć wiele wspaniałych wariacji smakowych.

 

Naszym zdaniem produkty na te zdrowe przekąski większość z nas ma w swoich szafkach kuchennych czy lodówkach i na tym polega cały sukces. Bo kluczem jest prostota i szybkość wykonania. Duży stopień skomplikowania, kombinowanie, czy niedostępność produktów powoduje, że dużo chętniej sięgamy po niezdrowe zamienniki. Po zjedzeniu których i tak czujemy wyrzuty sumienia, a szansa na kolejny „napad głodu” staje się wielce prawdopodobna (chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Przeczytaj np. ten tekst Ani Lewandowskiej: https://hpba.pl/laknienie-slodkiego/)

Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.