Naturalne sposoby na stres czyli produkty, które mamy na wyciągniecie ręki. Dostępne w warzywniaku, a może nawet na kuchennym parapecie czy półce.  Możemy po nie sięgnąć gdy czujemy, że stres nas przytłacza i odbiera radość z życia.

Ze stresem mamy do czynienia na każdym kroku. W pracy, szkole, domu. Na zakupach, w kolejce do lekarza. Jadąc samochodem czy stojąc w korku – ciągle się stresujemy. Jedni mniej, inni bardziej, ale każdemu stan poddenerwowania towarzyszy prawie non stop. Stres nie jest naszym sprzymierzeńcem i choć w niektórych przypadkach działa na nas motywująco, to na dłuższa metę jest szkodliwy. Życie w permanentnym napięciu może powodować wiele uciążliwych dolegliwości, a w dłuższej perspektywie czasowej stać się przyczyną poważnych chorób (choćby ataku serca, depresji czy wrzodziejące zapalenie jelita grubego). O ile problem żołądkowy czy przyspieszone bicie serca dotyka nas sporadycznie, na przykład przed ważnym spotkaniem, o tyle nie mamy się czym martwić.

Problemy zaczynają się gdy stres uniemożliwia nam normalne funkcjonowanie, zaburza rytm życia. Gdy odczuwamy stały niepokój, cierpimy na bezsenność, mamy problemy z koncentracją i pamięcią, do tego dochodzą objawy takie jak: brak apetytu, okresowe napady głodu, uczucie wyobcowania, stany lękowe. W tym momencie warto się zatrzymać i zastanowić nad tym jak zredukować stres w naszym życiu. Naturalne sposoby na stres, to pierwsze po co możemy sięgnąć – jeszcze przed konsultacją ze specjalistą czy przed wizytą w aptece. Czasem mała zmiana = duży efekt.

Nie sposób zapanować nad stresem w 100% jednak możemy z nim walczyć. Pozytywny doping? Jak najbardziej! Wybuch wściekłości, którego ofiarą stają się najbliżsi? Nigdy więcej! Skupmy się na sposobach czy też „patentach” na stres, dostępnych absolutnie dla każdego, bazujemy tylko na naturalnych produktach jednak mniej oczywistych niż osławiona herbatka z melisy (a czasem równie lub bardziej skutecznych).

Naturalne sposoby na stres: #1. Ryby

O tym, że ryby są zdrowe wie większość z nas. Polecane są zwłaszcza pacjentom kardiologicznym, z otyłością, z hipercholesterolemią. Mało kto wie jednak, że wprowadzone do diety osób nerwowych pozwalają w wydatny sposób zredukować u nich napady gniewu i agresji. Na rezultaty trzeba będzie zaczekać kilka tygodni, ale zdecydowanie warto wypróbować czy taka modyfikacja pomoże. Ryby po które szczególnie warto sięgnąć to: łosoś, pstrąg, śledź, sardynki.

Naturalne sposoby na stres: #2. Cytrusy

Sok ze świeżo wyciśniętej pomarańczy – przywodzi na myśl słoneczną Toskanię, wspaniale orzeźwia i … koi nerwy. I nie chodzi tu li tylko zawartość olejków eterycznych, ale o witaminy z grupy B, kwasu foliowego i niacyny, które bardzo skutecznie wpływają na układ nerwowy. Rzeczone olejki też wspomagają styraną psychikę: pobudzają (zwłaszcza olejek cytrynowy) i pomagają walczyć z sennością. Warto mieć zawsze na podorędziu kilka pomarańczy i dawkować sobie tez smaczny specyfik od czasu do czasu na skołatane nerwy.

Naturalne sposoby na stres: #3. Szyszki chmielu

Chmiel to nie tylko piwo. Jeśli prześledzicie składy ziołowych produktów uspokajających, to zauważycie, że poczytne miejsce na liście zajmują szyszki chmielu czy też ekstrakt z chmielu. Wywar można sobie przygotować oczywiście samodzielnie bazując na suszonym zielu. Szyszki chmielu wykazują silne działanie uspokajające ponieważ blokują czynności kory mózgowej, pomagają także przy bezsenności. Co ważne – chmielowe szyszki można łączyć z innymi ziołami uspokajającymi (np. melisą).

Naturalne sposoby na stres: #4. Migdały

 

Jeśli lubisz mieć zawsze pod ręką ‚coś do chrupania’, to postaw na migdały. Nie sposób wyliczyć ile cennych substancji posiadają te orzechy, ale postaramy się: witamina E, witamina B1, witamina B2, niacyna, spore ilości błonnika, nienasycone kwasy tłuszczowe: te składniki sprawiają, że migdały są doskonałym wyborem dla nerwusów i zapaleńców. Bardzo pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego, a spożywane w trakcie wzmożonego wysiłku psychicznego (na przykład podczas nauki)  wspomagają koncentrację.

Naturalne sposoby na stres: #5. Szparagi

No cóż, szparagi mają swój specyficzny smak, nie każdy za nim przepada, ale tak czy inaczej warto od czasu do czasu włączyć to warzywo do naszego menu. Dlaczego? Otóż mają one duże ilości potasu, magnezu, witamin z grupy B. Co za tym idzie konsumowanie szparagów bardzo pomaga w pracy układu nerwowego, wydatnie poprawia pamięć. Co istotne – szparagi nie tracą właściwości prozdrowotnych nawet po obróbce termicznej, najlepiej ugotować je w wodzie lub na parze.

Naturalne sposoby na stres: #6. Rzodkiewka

Któż nie zna rzodkiewki? Chętnie sięgamy po nią „w sezonie” i serwujemy na śniadanie. Malo kto wie, że rzodkiewka jest konglomeratem składników mineralnych i witamin. Znajdziecie w niej witaminy: A, B i C, a także żelazo, fosfor czy potas (który to składnik jest bardzo istotny w naszym organizmie, bo jest odpowiedzialny za przewodzenie impulsów nerwowych). Potas nie tylko reguluje ciśnienie krwi i tętno, ale reguluje też prace mózgu. Nie lubisz rzodkiewki? Nic straconego! Możesz ją zblendować i dodać do ulubionego koktajlu.

Naturalne sposoby na stres: #7. Rozmaryn

Rozmaryn to taka niepozorna gwiazda na kuchennym parapecie. Podkreśla smak wielu potraw (polecamy szczególnie do owoców morza i tarty śliwkowej), a przy tym jest cenny ze względu na walory prozdrowotne.  Liście rozmarynu zawierają olejki eteryczne, garbniki, a także kwasy organiczne – rozmarynowy oraz kawowy. Poza tym: trójterpeny, gorycze, fitosterole oraz sole mineralne.  Kąpiele ziołowe z dodatkiem rozmarynu działają uspokajająco na organizm. Napar z ziela może być stosowany z powodzeniem jako bezpieczny środek uspokajający.

Stres to stały towarzysz naszego życia. Nie pozbędziemy się go całkowicie. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy i złapmy przysłowiowego byka za rogi. Stresem można „zarządzać”. Wprowadzając małe zmiany w naszym życiu – modyfikując dietę o wspominane powyżej produkty – możemy wiele zdziałać. Naturalne sposoby na stres, to nie tylko produkty spożywcze, ale całe spektrum rozwiązań. Pozostają jeszcze techniki relaksacyjne, aktywność fizyczna (intensywny wysiłek pozwala szybko i skutecznie obniżyć stres), joga – możliwości jest wiele, od nas zależy po co ostatecznie sięgniemy. Najlepiej – komponować dietę według powyższych wskazań i kompilować aktywność w ramach własnych możliwości. To może zapewnić optymalny efekt.

Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.