Masz rzucić palenie i picie, jeżeli chcesz wyzdrowieć. Ale przede wszystkim powinieneś zmniejszyć wagę. Kto z Was usłyszał to od lekarza? Ilu z Was tym się przejęło i zrozumiało, że jest to jedyna droga powrotu do zdrowia. Czy zdajemy sobie sprawę co oznacza ciągłe życie w otyłości? Jakie spustoszenie czyni nadwaga z naszymi organami?

W szpitalach słowo dieta odchudzająca pojawia się na wielu oddziałach. Mówią to kardiolodzy, diabetolodzy, gastrolodzy, interniści, ortopedzi ….. Gdy przyjmiemy to do serca i rozumu pojawia się pytanie: to ile mam ważyć by było już dobrze? Potrzebne nam jest określenie konkretnej wagi. Jak ustalić pożądaną wagę dla naszej płci, wieku, wzrostu czy budowy ciała?

 

Kalkulator wagi – po co właściwie?

Przez dziesiątki, a nawet setki lat lekarze prowadzili dysputy jak stworzyć odpowiedni przelicznik, matematyczny wzór, który wyliczy nam wagę jaką powinno się zalecić pacjentom. Jakie parametry powinny być brane pod uwagę do jego wyliczenia. Dobór odpowiednich parametrów nie jest prosty.  W jaki sposób zrobić prosty wzór który da się zastosować powszechnie do różnych pacjentów, o różnej budowie ciała, wieku, kościstości czy rozmieszczonej masie ciała. Oczywiście musimy pamiętać, że nie ma gwarancji. Kontrolowanie wagi nie zawsze da życie wolne od chorób. Musi być jednak jakieś dążenie do sytuacji, gdy nadwaga nie będzie przeszkadzać w normalnym funkcjonowaniu.

 

 

W celu wyliczenia odpowiedniej wagi stworzono kilka kalkulatorów w których uwzględnia się różne parametry. Najbardziej znanymi metodami liczenia prawidłowej wagi są kalkulatory: BMI, WHR, PPM, CPM, YMCA, PPM, kalkulator według Wzoru Broca, według wzoru Lorentza, , według wzoru Harrisa-Benedicta. Kiedyś ktoś mi powiedział, że człowiek powinien tyle ważyć ile ma wzrostu powyżej metra.

 

Kalkulator wagi według Wzoru Broca

Taki jest właśnie kalkulator wagi według Wzoru Broca.  Broc zakłada, że idealna waga człowieka to wzrost w cm – 100. Na przestrzeni lat wzór ten został udoskonalony przez dietetyków. Wynik wyliczony wzorem Broca powinien zostać zmniejszony o 10% w przypadku młodych kobiet natomiast o 5% w przypadku młodych mężczyzn.

 

Kalkulator według Wzoru Lorentz

Również kalkulator według Wzoru Lorentza liczymy w oparciu o wagę i wzrost z uwzględnieniem kobiet i mężczyzn:

Należna masa ciała (kobiety) = wzrost [cm] – 100 – ((wzrost [cm] – 150) / 2)

Należna masa ciała (mężczyźni) = wzrost [cm] – 100 – ((wzrost [cm] – 150) / 4).

KALKULATOR: WHR (Waist / Hip Ratio)  potrafi dokładnie rozróżnić otyłość udową od otyłości brzusznej. Dzięki temu dieta może być dokładnie dopasowana do sylwetki. W obliczeniu używamy obwodu talii i obwodu bioder:

WHR (Waist / Hip Ratio) = obwód talii [cm] / obwód bioder [cm].

Współczynnik wskaźnika wynoszący 0,8 lub wyższy u kobiet i 1,0 lub wyższy u mężczyzn oznacza typ sylwetki androidalnej, określanej jako sylwetka jabłka. Współczynnik wskaźnika niższy od powyższych oznacza typ sylwetki gynoidalnej, czyli tak zwanej gruszki.  Najbliżej idealnym proporcjom są sylwetki w których współczynnik wskaźnika WHR wynosi 0,7 u kobiet oraz 1.0 u mężczyzn.

Dokładnemu wyliczeniu poziomu tkanki tłuszczowej służy Kalkulator YMCA. Wyliczenie procentowej zawartości tkanki tłuszczowej jest kluczowe podczas układania diety. Dzięki temu wiadomo czy dieta ma być nisko, czy wysoko tłuszczowa. Metoda YMCA jest wyjątkowo skuteczna, a jednocześnie prosta z założenia, ale wzór jest dość zaawansowany i skomplikowany:

Zawartość tkanki tłuszczowej (kobiety) = 

((1.634 * obwód pasa [cm] – 0.1804 * masa ciała [kg] – 76.76 ) / 2,2 * masa ciała [kg]) * 100

Zawartość tkanki tłuszczowej (mężczyźni) = 

((1.634 * obwód pasa [cm] – 0.1804 * masa ciała [kg] – 98.42 ) / 2,2 * masa ciała [kg]) * 100.

 

 

Wzór Mifflina

Wzór Mifflina dotyczy przemiany materii. Dzięki niemu możemy wyliczyć zapotrzebowanie na podstawową, spoczynkową ilość kalorii jaką powinniśmy dostarczać do organizmu. Ułatwia to wyliczenie ilości kalorii jaką powinniśmy dostarczać do organizmu:

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 

(10 x masa ciała [kg])+(6,25 x wzrost [cm])-(5 x [wiek]) – 161 

PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 

(10 x masa ciała [kg])+(6, 25 x wzrost [cm])-(5 x [wiek]) + 5.

 

Jest to dość umowne wyliczenie. Nie uwzględnia powierzchni ciała, temperatury, czy klimatu. Przecież to wszystko wpływa na poziom przemian energetycznych zachodzących w organizmie człowieka, tak samo jak nastrój, ciśnienie i krążenie krwi, oddychanie, napięcie mięśni, praca serca, czynności wydalnicze itd.

Wzór Miffina służy również do wyliczenia Całkowitej Przemiany Materii (CPM) z uwzględnieniem współczynnika aktywności fizycznej:

 Całkowita Przemiana Materii (CPM) = PPM x współczynnik aktywności fizycznej PAL.

Nieco dokładniejsze wydaje się wyliczenie przemiany materii według wzoru Harrisa-Benedicta.

Mimo tych samych parametrów zastosowano inne przeliczenia:

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 

655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])

PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 

66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek]) .

 

 

Kalkulator BMI

Obecnie powszechnie stosowanym wyliczeniem prawidłowej wagi jest kalkulator BMI. BMI z ang. Body Mass Index, czyli po prostu wskaźnik masy ciała. Nie uwzględnia on ani płci, ani wieku, ani budowy ciała, czy zawartości tkanki tłuszczowej. Jedyną uwagą jest by go nie stosować w przypadku dzieci. Liczymy go ze wzoru :

BMI (kg/m2) = masa ciała [kg] / wzrost2 [m2].

Z pewnością swoją powszechność zawdzięcza prostocie wyliczeń. Dość dokładnie są określone przedziały wartości wskaźnika BMI oznaczające:

  • wygłodzenie – BMI poniżej 16,0
  • wychudzenie – BMI pomiędzy 16,0–16,99
  • niedowagę – BMI pomiędzy 17,0–18,49
  • wagę prawidłową BMI pomiędzy 18,5–24,99
  • nadwagę – BMI pomiędzy 25,0–29,99
  • otyłość – BMI pomiędzy 30,0–34,99
  • otyłość kliniczna – BMI pomiędzy 35,0–39,99
  • otyłość skrajna – BMI powyżej 40,0

Lekarze wprowadzili jeszcze dodatkowe stopniowanie w poszczególnych przedziałach, by móc łatwiej określić występujące tendencje. Dzięki BMI można szybko sprawdzić, czy masa ciała nie jest zagrożeniem dla zdrowia i czy nie zwiększa ryzyka zachorowania na niektóre choroby. Jest to sygnał dla pacjenta, by zainteresował się stanem swojego zdrowia, zmienił dietę lub styl życia. Dla lekarzy jest to informacja, by zlecić pacjentowi wykonanie niezbędnych badań i zastosował odpowiednią terapię. Wskaźnik BMI jest powszechnie wyliczany u przyszłych sportowców, czy kobiet w początkowym okresie ciąży.

 

 

Wskaźnik BMI został opracowany w XIX wieku przez Adolphe Quételeta. Stąd nazwa Wzór Queteleta. Wskaźnik masy ciała należy jednak stosować ostrożnie, jedynie w celu przybliżonej oceny. Próba oceny atlety za pomocą BMI z pewnością da zły wynik z uwagi na dobrze rozwiniętą muskulaturę. Dlatego też, dla dokładniejszej oceny stopnia nagromadzenia tłuszczu wraz z indeksem masy ciała, wskazane jest także określenie innych wcześniej przytoczonych wskaźników otyłości.

Obecnie w opracowaniu jest nowy wskaźnik objętości ciała  BVI (body volume index). Jest to metoda pomiaru otyłości zaproponowana w 2000 roku. Powstała dzięki możliwości stworzenia trójwymiarowego obrazu ciała człowieka w technice 3D. Budowa ciała i rozkład masy w poszczególnych jego częściach ma bardzo istotne znaczenie w dokładnym określeniu prawidłowej wagi. Obecnie metoda ta jest poddana dokładnym badaniom klinicznym w USA i Europie w ramach wspólnego projektu Body Benchmark Study.

 

Tymczasem, oblicz swoje BMI w naszym kalkulatorze:


Waga:
Wzrost:




Twój wskaźnik BMI wynosi:
Co oznacza:



Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.