Na pierwszy ogień wysuwa się pytanie „czy warto jeść awokado?”  Awokado ma bowiem specyficzny smak, jedni się nim zachwycają, inni przeciwnie. Więc jeśli nie zachęcają walory smakowe, ani cena (która oscyluje w granicach 4 zł za sztukę), to czy możemy docenić awokado chociaż za wartości odżywcze?

Awokado – jeść czy nie jeść?

Awokado to kaloryczny owoc (tak, awokado jest owocem), 100 g dostarcza nam około 220 kcal – jest to jednak zdrowy tłuszcz. Docenili go już specjaliści żywienia zaliczając je do tzw. „superfood”. Gruszka awokadowa, gruszka aligatora, smaczliwka czy też persea americana to inne, mniej popularne nazwy dla awokado. Jest to prawdziwa bomba witaminowa. Dlatego warto zapoznać się z tym jakie bogactwa kryje w sobie ten niepozorny owoc. Owoc ten jest ceniony ze względu na wysoką wartość odżywczą i jest dodawany do różnego rodzaju potraw ze względu na swoisty smak i bogatą konsystencję. Jest głównym składnikiem guacamole.

Awokado może pomóc w walce z miażdżycą i chorobami cywilizacyjnymi. może pomóc obniżyć cholesterol i poprawić proporcje między HDL i LDL, czyli tzw. dobrym i złym cholesterolem. Ten owoc jest dobrym źródłem błonnika, glutationu (antyoksydant) i kwasu foliowego. Zawiera duże ilości potasu. Więc jeśli masz problemy z układem krążenia, walczysz ze zbyt wysokim cholesterolem lub wysokim ciśnieniem, to od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na danie na bazie awokado.

Co zawiera awokado?

co zawiera awokado

Czy warto jeść awokado – korzyści dla organizmu:

Serce:

  • choć awokado jest kaloryczne, to są to tłuszcze dobre dla serca. Awokado jest bogate głównie w kwasy jednonienasycone oraz omega-3,  które obniżają poziom cholesterolu we krwi (a dokładniej odpowiada za to składnik o nazwie beta-sitosterol). Beta-sitosterol obniża poziom LDL (zły cholesterol) i trójglicerydów przy jednoczesnym wzroście HDL (dobry cholesterol).

 

Mózg:

  • duża zawartość witaminy E i potasu sprawia, że awokado świetnie działa na nasz mózg. Dotlenia go oraz wydatnie wpływa na poprawę koncentracji.

 

Wątroba: 

  • ze względu na zawartość miedzi awokado korzystnie działa na wątrobę (szczególnie dotyczy to stymulacji narządu do produkcji enzymów wątrobowych).

 

Ciśnienie krwi:

  • potas i kwasy zawarte w tym owocu korzystnie wpływają na obniżenie ciśnienia krwi.

 

Cukier we krwi:

  • jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą zapobiec lub nawet odwrócić oporność insulinową, która jest jedną z przyczyn cukrzycy typu II. Z kolei wysoka zawartość rozpuszczalnego błonnika w awokado pomaga zapobiegać nagłym skokom poziomu cukru we krwi.

 

Zgrabna sylwetka:

  • ze względu na wysoką zawartość błonnika, o której była mowa wyżej, owoc jest nieoceniony przy odchudzaniu. Awokado na długo zapewnia uczucie sytości, przyspiesza sam proces trawienia, reguluje pracę jelit. Awokado pomaga także obniżyć ryzyko pojawienia się zespołu metabolicznego. (Więcej o zespole metabolicznym tutaj i tutaj.)

 

Ciało:

awokado zawiera glutation, ten przeciwutleniacz (zwalcza wolne rodniki – przeciwdziała starzeniu się) ma też właściwości detoksykacyjne, pozwala dłużej zachować sprawność podczas ćwiczeń fizycznych, wpływa pozytywnie również na układ nerwowy, system oddechowy i trawienny.

 

Ciąża:

  • owoc awokado to także bogate źródło folianów – związków, które po przedostaniu się do jelita cienkiego zmieniają się w kwas foliowy. Ze względu na pozytywny wpływ na organizm kwas foliowy jest szczególnie wskazany dla kobiet w ciąży (przeciwdziała wadom u płodu) i w prewencji dotyczącej ryzyka udarów mózgu.

 

Układ nerwowy:

  • bez kwasu foliowego organizm nie wyprodukuje tzw. „hormonów szczęścia” – serotoniny i noradrenaliny. Serotonina działa uspokajająco, odpowiada za zdrowy sen zaś noradrenalina daje nam energii do działania.

 

Wzrok:

  • duża zawartość luteiny w awokado chroni nasze oczy przed wieloma dolegliwościami, tj. zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej.

 

Inne:

  • awokado może wspierać w walce z przerostem prostaty (ze względu na wysoką zawartość cynku) nowotworem prostaty i rakiem piersi, a nawet ostrą białaczką szpikową, więcej informacji na ten temat znajdziecie np. tutaj.
Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.