Czy grzyby mają wartości odżywcze? Czy warto je jeść? Wielu zadaje sobie to pytanie gdy sięgamy po te dary lasu. Grzyby cenimy głównie za walory aromatyczne. Suszone grzyby są dodatkiem do wielu potraw w tradycyjnej kuchni polskiej. Czy grzyby mają jednak inne wartości? Czy dostarczają organizmowi składniki odżywcze? Można spotkać się ze sprzecznymi informacjami na ten temat jednak skupmy się na tym, co nie podlega dyskusji.

Z czego składają się grzyby?

Grzyby są konglomeratem wody. Mogą składać się nawet w 90% z wody.

 

Grzyby mają w swoim składzie białko. I choć nie jest to białko tak dobrze przyswajalne jak np. to pochodzenia zwierzęcego, to na pewno nie można potrawy z grzybów określić mianem bezwartościowej energetycznie. Najbardziej odżywcze są pieczarki i borowiki – gdyż to właśnie w tych grzybach znajduje się najwięcej białka. Warto odnotować, że grzyby suszone są również dobrym źródłem białka.

 

 

Grzyby zawierają witaminy – A, B1, B2, D, PP, C. Jeśli chodzi o witaminę B1 (jest bardzo ważna zwłaszcza u osób cierpiących na chorobę wieńcową ponieważ zwiększa siłę z jaką serce pompuje krew, dobrze działa również na rozdrażnienie gdyż korzystnie wpływa na układ nerwowy, co z kolei jest istotne np. u osób chorych na cukrzycę). Jeśli chodzi o konkretny gatunek grzyba, to na plan pierwszy wysuwa się pieprznik jadalny czyli kurka, która jest bogata w witaminę B1. Kurkę jest nie tylko zdrowa, ale także niskokaloryczna bowiem w 100 g surowych kurek jest tylko 32 kcal.

 

Grzyby mają  także sporo: żelaza, potasu, fosforu, wapnia, a także sodu. Są w nich także mikroelementy – miedź, cynk, jod, mangan. Pamiętajmy – bardziej wartościowe są kapelusze niż trzonki ponieważ to w nich magazynowane są wartościowe składniki.

Grzyby są bogate także w kwas foliowy i B-D-glukan, który ma działanie antynowotworowe – w tym miejscu warto wspomnieć o boczniakach w których tych związków jest najwięcej.

 

Grzyby są źródłem błonnika o nazwie  fungin, który nie jest trawiony przez człowieka. Nóżki grzybów mają go więcej niż kapelusze, dlatego też i pod tym względem powinniśmy raczej sięgać po kapelusze niż nóżki.

 

Grzyby zawierają bardzo mało tłuszczu (około 10%), łatwo trawionego przez człowieka. Zawierają także węglowodany (cukry) stosunkowo dobrze przyswajane stąd często mamy poczucie sytości po zjedzeniu potrawy na bazie grzybów.

 

Odpowiedź na pytanie „czy grzyby mają wartości odżywcze” brzmi – oczywiście, że tak. Po grzyby warto sięgać od czasu do czasu. Nie nadają się one z pewnością dla każdego, trzeba pamiętać, że grzyby są ciężkostrawne.

 

Grzyby – są dla każdego?

Niewątpliwie jednak grzyby są ciężkostrawne. To fakt niezaprzeczalny. Nie poleca się podawać ich dzieciom i kobietom w ciąży, a także ludziom starszym i z chorobami wątroby.

Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.