Banan nosi piętno owocu wysokokalorycznego. Coraz rzadziej więc sięgamy po banany, bo każdy chce być przecież „fit”

 

Co zawierają banany? Wartości odżywcze bananów

W bananach znajdziemy m.in. witaminę A, C, E, K oraz witaminy z grupy B, a także minerały przede wszystkim: potas, magnez, fosfor, wapń. Jedzenie bananów pozwoli nam wzmocnić serce, poprawić kondycję układu krążenia i układu nerwowego. Jest doskonałym sposobem zwalczania zgagi i zapobiegania zakwaszeniu organizmu. Banany ułatwiają także zasypianie i są pomocne w kłopotach z trawieniem.

Czego nie wiesz o bananach? Skrobia oporna

Z uwagi na obecność skrobi opornej banany doskonale hamują głód. Zjadamy kilka kawałków i nie jesteśmy w stanie zjeść więcej. To zjawisko zostało potwierdzone w badaniach naukowych. Skrobia oporna zwiększa wrażliwość na insulinę u osób cierpiących na zespół metaboliczny. Poza tym tą skrobią żywią się dobre bakterie w naszych jelitach, co również wplywa korzystnie na nasze zdrowie. Można więc przyjąć, że banany – paradoksalnie – pomagają schudnąć. Co ważne – skrobia oporna występuje w bananach średnio dojrzałych, warto więc po takie właśnie sięgać. Różnią się one zasadniczo od bananów dojrzałych, nie tylko smakiem, ale i wartościami odżywczymi. Dojrzewające banany wydają się być mniej słodkie niż dobrze dojrzałe banany, ponieważ skrobia nie rozpadła się całkowicie na cukry proste. Plusem jedzenia świeżo dojrzałych bananów jest to, że pozostajemy syci przez dłuższy czas i przyswajamy wartości odżywcze.  Z drugiej strony, dobrze dojrzałe banany z ciemnymi plamami na skórze są łatwiejszy do strawienia i dają energię potrzebną np. do uprawiania sportu (są jednak wysokokaloryczne i podnoszą poziom cukru we krwi – mają wysoki indeks glikemiczny).

 

Banan bogaty w cenny potas

Zdaniem niektórych banany są najlepszym źródłem tego pierwiastka. Dlaczego? W 100 g banana (średniej wielkości banan) jest: 360 mg potasu i 35 mg magnezu. Magnez i potas to składniki bardzo ważne dla człowieka. Potas reguluje gospodarkę wodną w organizmie i pracę nerek. Jego niedobór objawia się skurczem mięśni i szybką akcją serca. Sprawia, że czujemy się senni oraz apatyczni. Dziennie zapotrzebowanie dla dorosłej osoby na potas to od 2000 do 3000 mg na dobę. Niedobory potasu są szczególnie niekorzystne dla serca i pacjentów z problemami kardiologicznymi. W tych  przypadkach jedzenie bananów może być korzystne. Zawartość błonnika, potasu, witaminy C i B6 w bananach sprzyja zdrowiu serca. Wzrost spożycia potasu wraz ze spadkiem spożycia sodu jest najważniejszą zmianą w diecie, jaką dana osoba może zrobić, aby zmniejszyć ryzyko choroby sercowo-naczyniowej, twierdzi Mark Houston, MD, MS, współpracujący profesor kliniczny medycyny w Vanderbilt Medical School i dyrektor Instytutu Nadciśnienia w St Thomas Hospital w Tennessee.  / Źródło /.

 

Banan – kaloryczny czy nie?

90% wartości kalorycznej bananów pochodzi z węglowodanów. Banany zawierają niewiele białka i bardzo mało tłuszczu. Banan jest owocem – dlatego składa się głównie z wody. Dojrzały banan w 100 g zawiera 75 gramów wody i 15 gramów cukru.

 

Banany

 

Indeks glikemiczny tych owoców zależy  od stopnia dojrzałości. Zielone banany i te średnio dojrzałe (twardsze) mają IG na poziomie 40 (czyli niski)  Owoce bardzo dojrzałe (np. z brązowiejącą skórką) to już wartość 72 – niewskazana dla cukrzyków i osób dbających o dietę. Pamiętaj! IG bananów zmienia się (zwiększa się) kiedy poddajemy je obróbce cieplnej czyli np. pieczemy lub przygotowujemy na grillu. Wszystkie produkty o wysokim indeksie glikemicznym są bardzo szybko wchłaniane przez nasz układ pokarmowy. Rezultatem spożycia takich produktów jest natychmiastowe zwiększenie glikemii (stężenie glukozy we krwi po zjedzeniu posiłku). Z tego powodu cukrzycy powinni zupełnie usunąć takie banany ze swoje diety.

 

Istotna informacja: Ludzie używający beta-blokerów nie powinni nagle zwiększać spożycia bananów! / Źródło /.

Udostępnij:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Admin

Written by Admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.